Monday, February 22, 2010

Bonsai Cucur Atap Untuk Dijual.

Saya ingin menjual tiga pohon cucur atap, pokok sudah siap sepenuhnya. Kepada sesiapa yang berminat boleh menghubungi saya terus di talian 013-9977558. Pokok berusia lebih 10 tahun.

Cucur Atap 1

Harga: RM1500


Cucur Atap 2


RM1500(Sudah Dijual)

Cucur Atap 3

RM800(Sudah Dijual)

8 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Cikgu Apa khabar ?
    Nanti turun ke muar tak ?
    Berkenaan dengan Bonsai yang nak dijual tu...mungkin Cikgu boleh pastekan di facebook " Persatuan Seni Bonsai Kelantan ", kerana ada peminat dari Indonesia yang cari CA ni...saya pun nak jugak..hee..hee..hee..cuma simpanan belum cukup...

    ReplyDelete
  2. Wsalam..... Saya x sempat turun muar kerana ada final exam. X sempat lagi pastekan dkat FB cuma ada la masukkan dekat mudah.my....

    ReplyDelete
  3. Ok... nanti senang-senang Cikgu masukkan le kat FB PSBK Group yek...Muar show pun dah tak jadi...apa nak buat..

    ReplyDelete
  4. assalammualaikum cikgu...
    nama saya khairul anuar bin adnan dan saya juga berminat dengan bonsai...
    boleh x cikgu bagitahu cara untuk awetkan btg pokok yang mati (yang putih )macam pokok cucur atap cikgu....

    ReplyDelete
  5. Salam anuar... Untuk mengawet batang mati(shari)adalah sesuatu yang mudah aje.. Biasanya batang yang diawet terdiri dari batang yang dari spesis keras dan tahan lasak serta mempunyai struktur urat kayunya yang menarik dan sesuai digabungkan dengan batang bonsai kita. Ianya akan menjadikan suatu bahan bonsai itu kelihatan lebih menarik, tua, unik dan klasik.Bagi batang yang sudah mati, hendaklah di buangkan semua struktur atau sisa kayu yang lembut(kulit lembut). Tinggalkan bahagian teras kayu mati sahaja. Bahagian teras yang tinggal itu pula hendaklah dikikis dan diukir pula dengan pisau @ kaca untuk kelihatan lebih keaslian pada kejadiannya. Selepas itu, saya biasanya melicinkannya dengan menggunakan kertas pasir kasar dan barulah disusuli dengan kertas pasir yang halus, Berus sekali lagi batang tersebut dengan menggunakan berus dari jenis bulu lembut untuk membuang segala sisa habuk kayu dari batangnya. Setelah selesai boleh lah disapukan dengan sulfur dengan sedikit campuran air. Setelah kering, sapukan satu lagi lapisan sulfur tampa di campur air. Saya biasanya lakukan pada cuaca panas dan siang hari kerana cecair sulfur akan mudah menyerap kedalam batang dan cepat kering. Insyaallah, batang/kayu mati pada bonsai kita akan tahan untuk tempoh 3-6 bulan, dan ulangi pula pada tempoh selepas itu. Ini adalah kaedah yang saya lakukan untuk pokok cucur atap saya dan ianya murupakan satu eksperimen dan praktikal yang saya lakukan sendiri. Harap saudara anuar dapat mencuba juga...Selamat berjaya.

    ReplyDelete
  6. terima kasih atas tunjuk ajar oleh cikgu...
    saya ada pokok yg saya sendiri x tau namanya...
    insyaallah aya akan uploadkn gambarnya...
    supaya cikgu boleh beri sedikit panduan kepada saya jika cikgu x keberatan...

    terima kasih...

    ReplyDelete
  7. Hello Zunira.

    Great work...
    Amazing Bonsai,all so proportional and so natural,magic!!

    Regards from Portugal.
    Rodrigo Sousa

    ReplyDelete
  8. Thanks Rodrigo... I always visit you blogs. you also have good imagination on your bonsai...

    ReplyDelete