Monday, May 18, 2009

Bonsai Small Dan Mini

Bonsai bersaiz mini dan small adalah antara karegori yang amat diminati oleh saya. Disamping bentuknya yang menarik ianya juga antara jenis bonsai yang paling cepat untuk disiapkan. Jika hendak dibawa ke tempat pertandingan pun amatlah mudah. Faktor halaman rumah yang sempit dan ruang yang terbatas juga mempengaruhi saya untuk meminati bonsai bersaiz ini.





Susun atur bonsai mini semasa pertandingan yang menarik.Pasti akan mencuit hati pengunjung apabila menghampirinya.
(Pertandingan di Kuala Lumpur 2008)









Antara bonsai mini yang menjadi inspirasi kepada saya adalah kepunyaan Cifu Yie.(Satu nama yang tidak asing bagi peminat seni bonsai terutamanya dari ahli Persatuan Seni Bonsai Kelantan)


















Boxus mini dari saya yang belum siap sepenuhnya.










Boxus yang belum siap dan masih dalam pasu semaian plastik.














Antara boxus terkecil yang saya hasilkan.



















Cucur Atap saiz small yang masih dalam proses pemeliharaan.Masa yang akan menentukan dahan dan rantingnya menjadi matang.









Limau kesayangan saya yang belum siap sepenuhnya.















Antara limau saiz small dari saya. Pokok ini adalah hasil dari semaian saya sendiri melalui teknik keratan batang.Masih belum siap sepenuhnya...











Saiznya boleh diukur melalui kotak rokok bersebelahan.Setelah dibuang daun.. Entah bila laaa nak siap...
































































































3 comments:

  1. Hi fren,

    Blog yg bagus.

    Sdra minat juniper ya tapi saya tak nampak koleksi juniper sdra. Tedy Boy adalah rujukan terbaik utk memulakan perjalanan seni bonsai kita. Beliau yg baru berusia sekitar 30-an sedang meningkat naik di Indonesia dan di peringkat dunia. Falsafah beliau adalah mudah…jadikan bahan/pokok termurah kpd bonsai yg penuh artistic dan bernilai tinggi terutamanya dari jenis juniper.

    Tahniah sekali lagi, teruskan minat kita ini.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Thanks Noryadi,atas kunjungan ke blog saya.Sebenarnya saya belum memiliki spesis juniper yang cantik lag. Kebanyakan koleksi saya tidak siap sepenuhnya.Insyaalah, suatu hari nanti akan saya paparkan. TedyBoy adalah idola saya secara maya... Juniper karyanya adalah pedoman dan peransang kepada saya...

    ReplyDelete